KARPALTUNNELSYNDROM

Karpaltunnelsyndrom den vanligste nerveforstyrrelsen vi har i det perifere nervesystemet. Studier viser at så mange som 3-15 % får dette i løpet av livet, der personer i alderen 30-60 år, kvinner og særlig diabetikere er mest utsatt.

Hva er karpaltunnelsyndrom?

Karpaltunnelsyndrom er en tilstand der medianusnerven kommer i klem under den såkalte karpaltunnelen i håndleddet. Tunnelen utgjøres av små ben og leddbånd, og det er flere potensielle årsaker til hvorfor nerven blir påvirket i denne tunnelen:

- Det kan være posisjonsbetinget (du sover eksempelvis med bøyd håndledd eller har en fysisk krevende jobb som gjør at nerven kommer i klem)

- Det kan komme av betennelse (som igjen kan komme av flere ulike ting)

- Det kan være på grunn av væskeopphopning i kroppen (som ved graviditet)

- Eller det kan skyldes anatomisk tranghet på grunn av gradvise endringer over tid

Typiske symptomer

De som utvikler karpaltunnelsyndrom forteller at de har smerter i håndleddet og til fingrene, samt nummenhet og prikking. Enkelte opplever vansker med å kneppe igjen knapper og lignende på grunn av redusert finmotorikk, og noen kan tilmed oppleve muskelsvinn på tommelsiden av hånda. Det er flere andre tilstander som kan gi lignende symptomer, så det er viktig med en god undersøkelse. Ultralydundersøkelse benyttes for å si noe om karpaltunnelen og om det er endringer på selve medianusnerven.

Behandling består av råd, livstilsendringer, øvelser, skinne, og enkelte ganger kortisoninjeksjon eller kirurgi. Gravide blir som regel bra etter fødsel når væskenivået går ned, de som har posisjonsbetinget karpaltunnelsyndrom kan bli bra med bevissthet rundt håndleddsposisjon og avlastende skinner. De som har karpaltunnelsyndrom på grunn av betennelse kan ha god hjelp av injeksjoner. Tid er en sentral faktor, da det kan ta noen måneder før man blir helt bra. Tilfeller som ikke blir bra med tid, eller av ovennevnte tiltak, kan kreve kirurgi for å sikre tilstrekkelig plass for nerven.

Karpaltunnelsyndrom
Forklaring